Naučte sa všetky anglické „berries“ | Lúčanská Malá Fatra

V prvej časti videa vám ukážeme niekoľko obrázkov z našej okružnej túry po Lúčanskej Malej Fatre. Z Martiniek sme sa vybrali smerom Veľká lúka, Veterné a odtiaľ sme „spadli“ do obce Kunerád. Odtiaľ sme sa vyštverali na Hornú lúku, na hrebeň, a odtiaľ naspäť na Veterné a Martinky. Máme veľmi radi, keď sa okrem prechádzky lesom môžeme vyššie na alpínskych lúkach pokochať nekonečnými výhľadmi na naše hory. A okrem toho sa osviežiť sladkými čučoriedkami a ešte osviežujúcejšími brusnicami. Čučoriedky a brusnice sú v angličtine „berries“. No v anglickom jazyku je oveľa viac berries, ktoré často jete. V tomto videu sa dozviete aj to ako sa povedia po anglicky a aké blahodarné účinky má ich konzumácia na naše zdravie.

WHAT IS A BERRY?

Generally speaking, berries are juicy (šťavnaté), round, fleshy (dužinaté) fruits, which don’t have a pit (kôstka), contain seeds (obsahujú jadierka) and they are seriously healthy (vážne zdravé).

BLUEBERRY

Blueberries have juicy flesh and sweet, but sometimes sour (kyslá), taste (chuť). They contain (obsahujú) a lot of vitamin C and K, fiber and antioxidants.

STRAWBERRY

Strawberries contain a lot of vitamin C. Only 5 strawberries will cover (pokryjú) 60% of your vitamin C daily requirements. Not only* are they delicious, but eating strawberries is good for lowering inflammation (zápal), blood pressure, and improving cardiovascular health.

*Ak začíname anglickú vetu s „Not only“ musíme prehodiť slovosled – najskôr pôjde sloveso a potom podstatné meno/zámeno.

RASPBERRY

These berries contain a lot of antioxidants. Consuming them can help to prevent cancer (rakovina), diabetes (cukrovka) and heart disease (ochorenie srdca). Drinking raspberry leaf (list) tea can also strengthen uterus (maternica) and shorten labor (pôrod).

BLACKBERRY

They contain protein and an impressive amount (množstvo) of vitamin C. They also reduce inflammation (zápal).

CRANBERRY

Cranberries have a tart (trpká) taste. Drinking cranberry juice can help to prevent urinary tract (močové cesty) infections. 

ELDERBERRY

These berries shouldn’t be eaten raw (surové). Elderberry syrup can help with colds (nádcha) and other upper respiratory infections.

MULBERRY

You can grow a mulberry tree in your garden. They can improve cardiovascular health, help to manage (zvládať) type 2 diabetes, and prevent obesity.

BLACK AND RED CURRANT

Black currants and red currants are good for the immune and respiratory systems and are rich in fiber (bohaté na vlákninu). They are high in antioxidants and vitamin B.

GOOSEBERRY

These are among the sourest berries you can eat, but they contain a lot of fiber, vitamins, antioxidants and can help to control your blood sugar level (hladina cukru v krvi).

PHYSALIS

Physalis berries are low in fat and high in fiber (vláknina). They can help to reduce inflammation (zápal), make the immune system stronger, and they have nutrients that are good for eye health.